Všechno komunistický bylo špatný, že jo? Anebo ne?

Je typické, že se dnes nadává na vše komunistické, vše, co je spojeno s dobou komunismu. Vše se mění, Česko se snaží být demokratickou a svobodnou zemí. Někteří jedinci si ale myslí, že svoboda znamená, že si mohu dělat co chci a další si myslí, že demokratická znamená zkopírovat vše ze západu a vyhodit vše naše české, vše, co fungovalo, ale fungovalo to za komunismu, tudíž to musí být špatné. Někdy mi ale připadá toto snažení trošku postavené na hlavu. Je opravdu nutné odsuzovat všechno, ale úplně všechno, co se dělalo za komunismu?

Za komunismu se třeba tolik nešidilo jídlo. Soudruzi neměli drahou technologii a hormony, tudíž jídlo chutnalo trošku jinak, než dnešní. Nezlobte se na mě, ale dnešní Studentská pečeť nechutná jako ta stará komoušská čokoláda. Dnešní konzervy taky ne. Jako malej kluk jsem miloval Trenčanské párky s fazuľou. Jednou jsem si je ze sentimentality koupil a nedojedl. Nedalo se to.

Za komunismu nebyly schránky plné letáků a slev, obchody měly pevnou cenu. Neexistovalo podvádění s reklamou, cena byla jasná. Dnes se uvede jedna cena v Akci a další cenu namarkuje pokladní. Pokud to člověk nesleduje, má smůlu.

Za komunistů nebyl dostatek zeleniny či salátů v jídelníčků, a tak dnešní restaurace ke všemu cpou zeleninovou oblohu. Hodně lidí ji ani nesní. Nemohl by se nabízet salát zvlášť, místo tohodle moderní český speciality?

Za komunismu se učilo psací písmo, dneska je to prý nemoderní a musí se jít s dobou, tak se vymyslelo nějaké podivné tiskací písmo. Moje sestra učí na základní škole, sice ne psaní, ale vůbec se jí to nelíbí. Taky jsem při návštěvě žasnul, jak jsou její pravomoce menší, žákům se málem nesmí nic vytknout, nesmí se jim zabavit mobil, který rozhodně nepatří do vyučování. Kolikrát by s tím chtěla seknout, ale nikdy to neudělá. Učení ji totiž baví a kvůli těm pár, kteří pozor dávají, to stojí za to. Také říká, když skončím, kdo to bude dělat?

Já jsem se samozřejmě učil psací písmo, ne krasopis. Nenáviděl jsem hodiny psaní, ale dnes jsem za ně rád. Umím velmi rychle napsat psacím poznámky sám sobě, ruku mám vypsanou a jsem dnes vdečný za buzeraci moji paní učitelky. Tak nějak mi připadá, že dneska, abysme to nedělali jako za komoušů, se psací písmo neoceňuje a zajímalo by mě, kdo ty děti naučí číst psací písmo po jiných, z jiných generací? Umět přečíst psací písmo patří tak nějak k základnímu vzdělaní nebo ne?

Taky jsem si všimnul, že za komunistů něco znamenala maturita. Dneska mám maturitu, i titul z vysoké školy, ale nijak se necítím dobře, protože maturitu má i ten čtyřkař z učňáku. Taky se kopíruje cizí model vzdělaní. Tenčí učebnice a menší nároky na děti, to znamená, že za chvíli Češi budou na tom průměrně tak, jako ti cizinci, kterým se pořád smějí. Dřív se dbalo na vzdělaní víc, dneska už tolik ne, dřív se komunisté mohli pyšnit celkovou vzdělaností národa oproti zemím nekomunistickým.

Za komunismu se také dbalo na čistotu jazyka, bylo zakázáno dávat cizí jména dětem, pokud se dovolilo cizí jméno, muselo být v českém přepisu, jako třeba Claudia se změnila na Klaudie. Dneska lidi dávají, co chtějí, kdyby chtěli Vinnetou Novák, budou ho mít. Také se dbalo na jazyk jako takový. Dneska je moderní všude cpát anglická slova tam, kde jsou ale absolutně zbytečná. Snad s výjimkou počítačového světa, kde ani kolikrát české slovo neexistuje. Jenže dřív byla paní Nováková na osobním oddělení, pak personálním a dneska je paní Nováková v Human Resources. Proč proboha? I když je to firma americká, proč papouškovat jejich slova, když máme česká? Nemluvě o tom, že z trenéra fotbalového týmu se nějakou záhadou stal kouč. Všude je samej lídr partaje a rezidence a ač nejsem důchodce, občas mám pocit, že už nerozumím češtině.

Ne všechno v komunismu přece bylo špatné, proč si nevzít to dobré, proč si to nenechat? Chtěl bych komunismus nazpět? Ne. Komunismus ničil lidskou duši, zašlapal osobnost lidí. Forman v komunismu se nemohl stát světovým režisérem, Navrátilová se nemohla stát světovou tenistkou. Komunismus produkoval drobné zlodějíčky, udavače, důvěrníky. Tvrdě trestal lidi, kteří mysleli jinak. Ale pár věcí se dělalo dobře. A ty bychom si mohli nechat místo zatracování jich, jenom kvůli tomu, že byly komunistické.

Autor: Jan Schneider | středa 7.7.2010 17:20 | karma článku: 30,41 | přečteno: 2545x
  • Další články autora

Jan Schneider

Co Američané věcí a nevědí?

20.1.2011 v 11:00 | Karma: 17,21

Jan Schneider

Žena v islámu a mimo islám

31.10.2010 v 16:54 | Karma: 37,62

Jan Schneider

Zrušte Kanadu, spojte ji s USA!!!

9.7.2010 v 15:00 | Karma: 10,96

Jan Schneider

Zajímavá města USA: Atlanta

6.7.2010 v 11:00 | Karma: 14,72

Jan Schneider

Proč to ty ženské dělají?

30.6.2010 v 8:30 | Karma: 26,47
  • Počet článků 32
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 3710x
ip address